Designer / 10 juli 2015 / Ester

Designer uitgelicht: Tom Dixon

Tom Dixon behoort tot één van onze favoriete designers, zo was hij de eerste waar we het over hadden in onze Maison & Objet blogpost van januari.
Maar wie is deze Brit eigenlijk?

Tom Dixon heeft er reeds een carrière van meer dan dertig jaar op zitten. In de jaren '80 begon hij als twintiger te experimenteren in het lasatelier van een bevriend garagist. In de weekends hield Dixon enkele nachtclubs open waardoor hij in de week genoeg tijd had om zich uit te leven met gevonden materialen als riooldeksels en radiatoren. Het eerste jaar maakte hij op die manier meer dan 100 stoelen, die hij voor een appel en een ei verkocht.

In het snel veranderende Londen van de jaren ’80 werden Dixons gratis gevonden materialen steeds schaarser. De braakliggende terreinen waar ijzermarchands zich hadden gevestigd – overblijfselen van de industriële revolutie -  werden vervangen door grootschalige en hippe vastgoedprojecten.
Op zoek naar nieuwe low-budget materialen trok Tom Dixon naar doe-het-zelf zaken, tuincentra en kookwinkels. Zo ontstond een nieuwe generatie zitobjecten met zitvlakken gemaakt uit pannen en potten.

Tom Dixon in zijn winkel  Cog block pen

Belangrijk in het ontwerpproces van Dixons designs is de ‘trial and error'. Meermaals experimenteerde hij met oude en dan weer gloednieuwe materialen en meermaals zakte een stoel na enkele weken onder het gewicht van de koper in elkaar.
In zijn drie decennia als ontwerper verkende Dixon tientallen technieken, van prehistorische giettechnieken tot hightech processen van lasercutten en vacuüm metalliseren.

In 1986 tekende Dixon het ontwerp voor zijn S-Chair. Deze ontstond uit een kleine schets van een haan. Na vele experimenten in vorm en materiaal werd het frame uiteindelijk met vlechtwerk overtrokken. De ongewone vorm gecombineerd met dit traditioneel materiaal was de sleutel tot een nieuw succes. De S-Chair werd opgepikt door de Italiaanse meubelfabrikant Cappellini waarna hij onder andere in de permanente collectie van het MOMA in New York belandde.

Jack  Flame

In de jaren hierna volgden de meest uiteenlopende designs elkaar op. Van de ‘Paper Totems’ - staande lampen als totems in zijdepapier - tot de gekende ‘Jack’- het sitting, stacking, lighting thing. Dit ding lanceerde Dixons internationale carrière. In ’89 werd hij aangesteld tot het hoofd van de designafdeling van Habitat waar hij als creative director bleef tot 2008.
Ondertussen richtte Tom Dixon zijn eigen merk op. Twee keer per jaar worden nieuw meubilair en verlichting voorgesteld in Milaan en het London Design Festival. Drie jaar geleden, bij de opening van PIET moodshop, werd de eerste collectie accessoires gelanceerd tijdens Maison et Objet in Parijs.

Dixon houdt vast aan zijn voorliefde voor massieve, brute materialen met een industriële ziel. Het zijn geen objects trouvés meer maar degelijke materialen in koper, messing en marmer. Het Flame-Cut meubilair bijvoorbeeld is vervaardigd uit stalen platen met een dikte van 2,5 centimeter. Onverwoestbaar en verkocht met een duizendjarige garantie. Ook de kleine Cog Pen Block in massieve messing is gemaakt om een leven lang mee te gaan. Zijn vormgeving doet denken aan de fijne mechaniek van klokken en camera’s.

Design om te gebruiken. Pure materialen in verfijnde vormen en objecten die naast hun functie ook een esthetische meerwaarde geven. Dat is Tom Dixon.

Ontdek onze selectie in de winkel en hier online.

Hex  Cube stationary

Deel dit bericht

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox.


Reageer op dit artikel

  • Wordt niet weergegeven op de website