10 vragen aan Christophe

voor 10 jaar PIET moodshop

 

IN OKTOBER 2022 VIERT PIET MOODSHOP ZIJN 10DE VERJAARDAG

 

Naar aanleiding van het 10-jarige bestaan van PIET moodshop spraken we met oprichter-zaakvoerder-interieur architect-moodmaker Christophe Verbeke. Hij is in volle voorbereiding van één maand lang feest, dus we krijgen net de tijd voor 10 vragen en 10 antwoorden.

Hi Christophe, proficiat met PIET’s 10de verjaardag!


Er zijn ondertussen 2 moodshops in Gent en 2 in Antwerpen, was dat jouw plan toen je 10 jaar geleden begon? Hoe kijk je terug op de voorbije 10 jaar?

1O jaar PIET moodshop

Het voelt aan als een rollercoaster en dit al 10 jaar lang. Toen ik startte met de eerste PIET moodshop (nu “PIET home” in de Sint-Pietersnieuwstraat in Gent) kon ik natuurlijk nooit vermoeden dat je mij hier vandaag in Antwerpen bij een vierde PIET zou spreken!

 

Die eerste moodshop was natuurlijk heel spannend. Toen dat bleek te lukken kwam de webshop. Daarna deed er zich een mooie kans voor om een tweede winkel in Gent te starten, nu PIET hippoliet. Toen lonkte Antwerpen waar we PIET grandeux startten, en vandaag spreek je mij in onze tweede locatie in Antwerpen, de PIET local. 

 

Je ziet het, we maken het onszelf niet gemakkelijk, vandaar dat rollercoastergevoel. En ik zeg bewust “we” want ondertussen is PIET natuurlijk het resultaat van teamwork.

Hoe kwam je 10 jaar terug op het idee een interieurwinkel te openen?


Ik ben als interieurvormgever afgestudeerd aan het KASK, dus de interesse – of beter, passie – voor interieur was er altijd al. Na mijn studies werkte ik o.a. in de gerenommeerde “deDirekteurswoning” in Gent. Daar leerde ik de kneepjes van het retailvak.

Daarna werd ik zelfstandig feestarchitect en vormde ik eventlocaties om tot droomsettings voor allerlei feesten. Dat was zalig om telkens weer van nul te kunnen starten, maar 5 jaar (en een hernia) later had ik een nieuwe uitdaging nodig.

In die tijd was het mijn gewoonte om, als ik naar een feestje ging, een geschenkje te kopen in een online cadeauwinkel. Maar ik besefte dat mijn eigen smaak moeilijk te vinden was en zo begon ik zelf een winkel met interieurdecoratie. Dat groeide al snel uit tot een cadeauwinkel; ondertussen verkopen we ook groter meubilair en zo komen we terug bij mijn passie voor het creëren van sfeer,  interieurvormgeving en totaalinrichting. De cirkel is rond.

“Ik zat bang afwachtend in de showroom toen de deuren open gingen en was na 10 minuten gerust gesteld door het aantal nieuwsgierigen die binnenkwamen.”

Duidelijk! Maar van waar komt de naam PIET? Wie is PIET?

 

Aha, de vraag van één miljoen (lacht). Daar doen allerlei wilde speculaties de ronde over, maar de waarheid is eigenijk … minder spectaculair. Ik ben dan wel heel creatief met beelden en sferen en interieurs, maar ik ben soms iets minder vindingrijk met woorden.

Toen de eerste moodshop bijna klaar was had ik een lijstje met allerlei namen, maar van geen enkele was ik echt overtuigd. En aangezien onze eerste winkel in de Sint-PIETersnieuwstraat in Gent ligt, werd het PIET. Kort en krachtig, gemakkelijk te onthouden. Meer moet je er echt niet achter zoeken!

Wat was de grootste uitdaging in die 10 jaar?

 

De grootste uitdaging was en is nog steeds de intieme en persoonlijke sfeer van 1 winkel te kopiëren over 4 winkels. In onze groei kan ik mezelf jammer genoeg niet opslitsen en het DNA van PIET, a.k.a. ikzelf Christophe, moet ik overbrengen naar iedereen in ons team.

PIET grandeux aan de Graanmarkt in Antwerpen hebben we geopend tussen 2 lockdowns en dat was toch wel een heel grote uitdaging. We zijn in zeer moeilijke omstandigheden blijven doorwerken en moesten onze strategie constant aanpassen i.f.v. de maatregelen.

 

Wat is een moment dat je niet snel zal vergeten?

 

De effectieve opening van PIET grandeux: de deuren die de eerste dag open gaan op de Graanmarkt in Antwerpen,  na een intense voorbereiding en wel wat angst o.a. vanwege COVID.

Grandeux is echt een monumentaal pand en een entree met enorme trappen, gelegen op een plein met grotendeels horeca. Ik vroeg mij echt af of er wel volk zou passeren die zin had om te shoppen en überhaupt wil binnen komen via de grote trappenhal.

Ik zat bang afwachtend in de showroom toen de deuren open gingen en was na 10 minuten gerust gesteld door het aantal nieuwsgierigen die binnenkwamen om iets te drinken en hierdoor ook de winkel bezochten. Hun reacties waren lovend “echt wat Antwerpen nodig had”, “wauw”, “ik kende het pand en jullie hebben er echt iets gezellig van gemaakt, proficiat”, …  Er vloeiden die avond traantjes van geluk!

“Bij mijn selectie voor de winkels is er eigenlijk maar één criterium: ik moet het zelf graag zien.”

Hoe hou je dat hectische tempo vol?

 

Toen ik twijfelde om een tweede winkel te openen vroeg iemand of ik mijzelf zag als een winkelier of een ondernemer. Nu, ik zie mijzelf in de eerste plaats nog steeds als een “moodmaker”, maar het antwoord was duidelijk. De goesting om te ondernemen was te groot en de skills hiervoor heb ik moeten leren door opleidingen bij Voka, Unizo en een geweldige raad van advies die mij op de juiste manier ondersteunt en stimuleert. Met de juiste drive en ingesteldheid ben ik kunnen blijven groeien.

Maar het “blijven gaan” in deze job is ook wel een soort aanslag op je lichaam. Op persoonlijk vlak heb ik mij de laatste jaren heel hard gefocust om de juiste work-lifebalans te vinden. Ik sta ’s morgens een uur vroeger op om even tijd te nemen voor mezelf. Afhankelijk van hoe ik me voel en de planning van de dag ga ik eerst sporten, doe ik aan yoga of las ik een meditatiesessie in. Op die manier vertrek ik gefocust elke dag opnieuw met een brede glimlach richting bureau, de winkels of het magazijn en kan ik blijven doen waar ik goed in ben: mijn enthousiasme overbrengen op mijn team en klanten.

Waar shop je zelf graag, waar haal je de inspiratie voor de merken en collecties die PIET verkoopt


Iedereen denkt dat het bij mij thuis vol staat met PIET moodshop items, maar dat klopt niet! Ik ga regelmatig op reis en probeer dan telkens een mooi interieurobject te vinden. Dat krijgt dan een mooie plaats thuis zodat ik kan wegdromen als ik rondloop en plannen maak.

Bij mijn selectie voor de winkels is er eigenlijk maar één criterium: ik moet het zelf graag zien. Meestal blijkt mijn smaak te passen bij die van de PIET-klanten,  maar soms zit ook ik er eens naast. Zo komt er thuis toch af en toe een item te staan dat niemand anders mooi vindt en dat daardoor zelfs niet verkocht geraakt op de stockverkoop. Bij mij thuis vind je dus de restjes of overstock van de winkel, ik koop zelden iets nieuws.

Aan welke interieurtrends mogen we ons binnenkort verwachten?

 

Ik heb mij altijd wat afzijdig gehouden van de “trends” want wie een interieur item koopt, koopt een object waar hij wel enkele jaren op moet kijken. Ik vind dat veel trends tijdelijk zijn en dat dit niet past in het sustainability verhaal. Ik koop voor de winkels zoveel mogelijk tijdloze objecten en de stijl is zeer uiteenlopend.

Ik bezoek uiteraard wel de beurzen en volg verschillende interieurblogs en instagamaccounts. Wat we de laatste tijd opmerken, is dat er heel veel kleur wordt gebruikt. Na de sombere coronaperiode heeft iedereen nood aan wat happiness en dat vertaalt zich momenteel in veel merken die felle kleuren verwerken in hun collecties.

Hoe ziet de toekomst van PIET moodshop eruit?

 

In onze groei hebben we niet gekozen voor de eenvoudige weg. We zouden “copy paste” kunnen werken en zowel interieur als productselectie kopiëren in de verschillende winkels. Maar we kiezen bewust om elke winkel een andere identiteit te geven. Een kot, een art-decoappartement, fermette of een strakke villa – ze worden elk anders ingericht. Zo ook onze showrooms, bij ons vind je in elke winkel een andere inspiratie.

Onze collecties passen we aan aan het pand en de klant. We vernieuwen regelmatig en passen de collectie aan op basis van de vragen die we ontvangen van onze passanten. Door een bepaalde sfeer te creëren in de winkels wil ik mensen gelukkig maken, en ik hoop dit nog lang te kunnen blijven doen want daar word ik zelf gelukkig van. En als je met “de toekomst” bedoelt of we nog plannen hebben voor nieuwe moodshops … wie weet, zeg nooit nooit!

Tot slot, wil je zelf nog iets kwijt? 


Fameuze quotes of spectaculaire onthullingen moet je hier van mij niet verwachten (lacht). Wel wil ik heel graag van harte iedereen bedanken die de PIET-rollercoaster heeft mogelijk gemaakt: familie en vrienden, het PIET-team, onze merken en leveranciers, … en uiteraard last but not least, onze klanten.


Bedankt Christophe, en geniet van de 10 Years PIET moodshop die de hele maand oktober duurt.