Zeven jaar Piet Moodshop!

Op 21 september mocht Piet Moodshop zeven kaarsjes uitblazen. Omdat zeven jaar wel kan tellen, zetten we ons rond de tafel en vertelde Christophe voluit. Over hoe het allemaal begon tot hoe de toekomst er voor Pietje uit ziet.

De sprong wagen
Zelfstandige worden, dat gebeurde vooral omdat ik mij in elke vorige job voor de volle 100% smeet. Ik deed altijd meer dan er van me verwacht werd, ik had eigenlijk gewoon de mentaliteit van een zelfstandige, maar dan in loondienst. Alleen zou ik de stap wel niet snel gezet hebben, maar mijn toenmalige vriend Wim, founder van Balls & Glory, moedigde mij aan. Hij zat in de catering business en werd bij events en feesten vaak gevraagd om voor meer dan alleen het eten te zorgen. Mijn achtergrond sloot goed aan bij wat ik toen ben beginnen doen, ik werd zelfstandig feestarchitect en zo kon Wim zich focussen op zijn passie, het eten. Op zich was dat een veilige manier van zelfstandig worden, want via Wim dienden de klanten zich sowieso aan. Business was good, maar na vier jaar besloot ik ermee te stoppen.

Het was een job waarbij ik vaak ’s nachts en tot ’s morgens vroeg moest werken. Er kwam veel gesleur en getrek aan te pas en die hebben me zelfs een hernia bezorgd. Samenwerken met het lief bleek uiteindelijk ook nefast te zijn voor onze relatie en die overleefde het niet. Na vier jaar ben ik ermee gestopt en vertrok ik met enkele vrienden op roadtrip naar Amerika. Daar wou ik nadenken over wat ik voortaan wou doen. Mijn gedachten gingen toen steeds terug naar mijn eerste job, de tijd in loondienst bij de Directeurswoning waar ik mijn passie voor design en verkoop ontdekte. Ik besefte op die reis dat ik dat wou uitbouwen en een eigen winkel moest starten. Een winkel met de zaken die ik in Gent niet vond, het soort winkel dat ik op mijn reizen bezoek en zou vullen met producten die passen in mijn eigen stijl.

Dat geweldige pand
Het vinden van het pand in de Sint-Pietersnieuwstraat was een godsgeschenk. Wim was toen ook op zoek naar een pand voor zijn eerste Balls & Glory vestiging en op een gegeven moment belt hij mij en zei ‘Christophe, ik heb een pand voor je gevonden’. Ik trok toen mijn stoute schoenen aan en sprong binnen bij Riet, de uitbaatster van wat toen nog de lingeriewinkel was. Zij schrok, want ze was ervan overtuigd dat nog niemand wist dat het pand beschikbaar zou worden. Uiteindelijk was alles binnen de twee weken in kannen en kruiken. De sprong die ik toen nam met een eigen winkel en het huren van een pand, was er één met veel meer risico dan voordien. Ik voelde me toen voor de eerste keer een durver en besefte dat ondernemen in mijn bloed zat. Het is iets dat ik sindsdien ben blijven voelen in een combinatie van durven én er echt in geloven.

Waar de naam Piet Moodshop vandaan komt en of de urban legend klopt? Neen, Piet Moodshop refereert niet naar de naam van Wims zaak :-), enkel naar de locatie van de eerste winkel. De naam kwam er na een brainstorm met vrienden en enkele pintjes in het SMAK café. Intussen is de naam zo ingeburgerd dat veel mensen me Piet noemen en ik corrigeer ze niet. Het is gewoon tof om te horen dat mensen naar Pietje gaan.

Het succesverhaal
Het is moeilijk om een antwoord te geven op de vraag waarom Piet Moodshop een succesverhaal geworden is. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van factoren, maar het is zeker niet gestart als een onmiddellijke hit. De eerste drie maanden had ik dagen waarbij er twee, drie mensen over de vloer kwamen die uiteindelijk niets kochten en ik vroeg me toen wel eens af waar ik aan begonnen was. Ik had er nochtans via een PR bureau voor gezorgd dat ik in alle boekskes stond, alle pers mee had en dan nog was er vaak geen kat, maar stilaan keerde het tij. Mensen hadden wat tijd nodig, moesten het leren kennen, keken eerst eens binnen om daarna weer terug te keren en ze maakten gelukkig veel mond-aan-mond reclame over een tof, uniek assortiment. Na een jaar wist ik dat er wat veranderd was. Het werd steeds drukker, tussen het tweede en derde jaar verdubbelde de omzet en de derde kerstperiode was ongelooflijk. Toen kwam de echte kanteling.

Toen het drukker werd, maar nog voor die ommezwaai, zat ik samen met mijn boekhouder en zei hem dat ik het niet meer alleen aan kon en iemand wou aannemen. Hij zag dat niet zitten. Financieel was het volgens hem nog niet mogelijk, maar ik voelde zelf dat het zo niet verder kon en nam toen toch Ester in dienst. Zij werd als mijn rechterhand verantwoordelijk voor de winkel en nam ook veel ander werk van me over. Hierdoor kreeg ik weer tijd om me bezig te houden met waar ik echt goed in ben: de zoektocht naar unieke producten, de etalage, showroom en het echte contact met de klanten. Ester aannemen bleek de beste beslissing te zijn, want de omzet bleef stijgen en het team groeide daara uit tot vier vaste krachten.

Dat tegen mijn boekhouder in durven gaan, heeft ook te maken met de rust die ik op financieel vlak voel dankzij mijn moeder. Zij is boekhoudster op pensioen, maar helpt me achter de schermen met de cijfers. Zij zorgt sinds de eerste dag en dus nu nog steeds dat de dagdagelijkse opvolging van wat er binnen komt en buiten gaat, goed in de gaten wordt gehouden. Een luxe die weinig andere ondernemers hebben en waarvoor ik haar echt dankbaar ben.

Het privéleven
Op mijn privéleven had de winkel zeker impact, maar omdat ik in het begin vrijgezel was en van mijn hobby mijn beroep maakte, voelde ik dat niet zo aan. Sinds mijn relatie met Michiel ben ik me wel veel bewuster van de gevolgen voor een ondernemer op zo’n sneltrein. Op professioneel vlak weet ik echt waar ik goed in ben en waar ik me best in laat bijstaan. Op privégebied leef ik veel wispelturiger en is het Michiel die me op het hart drukt dat ik ook voor mezelf moet zorgen. Toen ik hem nog niet kende, leefde ik enkel voor mijn job en dat was niet altijd op de gezondste manier. Dankzij Michiel sport ik weer meer en eet ik gezonder, ook wanneer hij als kok van dienst niet thuis is (Michiel zit voor zijn job vaak enkele maanden in het buitenland) en ik moest op zoek naar een manier om dat gezonder eetpatroon ook in die periodes aan te houden. Met Foodbag is dat gelukt. Gedaan met Deliveroo of ’s avonds laat nog snel naar de afhaal, dankzij Foodbag zit ik nu rond 20h aan tafel. Het gaat eigenlijk om oplossingen zoeken voor het efficiënt gebruiken van de weinige tijd die er over blijft en Michiel heeft me daar zeker bij geholpen.

Ik voel wel dat ik eerder dit jaar 40 ben geworden. Hoe graag ik het ook doe, ik start om 8h ’s morgens en de winkels sluiten pas om 19h. ’s Avonds ben ik dan ook thuis nog bezig met de mails en dat allemaal zes op zeven. Maandelijks is het met de shopping zondag minstens één keer zeven op zeven. Ik voel dat zoiets snel te veel is en dat het zonder het gezond eten en sporten niet meer zou lukken. Het belang van zelfzorg is de belangrijkste les die ik op persoonlijk vlak in die voorbije zeven jaar heb geleerd. Om het professioneel te kunnen volhouden, moet je die inspanningen op persoonlijk vlak leveren. Soms denk ik dan wel eens ‘WTF, waar ben ik mee bezig, is dit het allemaal wel waard?’ En dan is mijn antwoord gelukkig altijd wel positief. Ik wil natuurlijk ook wel goed mijn boterham verdienen, maar ik geniet vooral van ondernemen en van nieuwe projecten opstarten. Twee jaar geleden is mij dat echt duidelijk geworden. Ik speelde toen met het idee om Piet Moodshop te verkopen. De winkel draaide met het team dat intussen was aangeworven, maar er ontbrak voor mij uitdaging. Toen vroeg ik me af wat ik na een verkoop dan wel zou doen en mijn antwoord was ‘hetzelfde, want dit is wat ik graag doe en ik heb al beslist dat ik dit de rest van mijn leven wil doen’. Dat was de trigger om de tweede winkel op te starten. Het voelde toen als gedaan met winkel spelen en de start van echt ondernemen.

De tweede winkel
Die tweede winkel is er nu in december al twee jaar. Bij de start ervan dacht ik dat de Piet Moodshop naam die ik had opgebouwd zou zorgen voor een onmiddellijke boost van de verkoop in de nieuwe locatie, maar dat was verkeerd ingeschat. We maakten hetzelfde verhaal mee als tijdens het eerste jaar in de eerste winkel. Mensen keken eens snel binnen, maar durfden niet onmiddellijk binnen komen. Ze vonden het een speciale winkel, wat te vernieuwend. Dat is iets wat ik al vaker heb ervaren, ook met de producten die ik selecteer. Qua stijl ben ik inderdaad graag vernieuwend en de klant is daar niet altijd klaar voor. Open je zo’n winkel met een dergelijk aanbod in een grootstad zoals bijvoorbeeld New York dan slaat dat onmiddellijk aan, maar een Belg is voorzichtiger, gereserveerder en dan ben ik met Piet Moodshop voor de mensen soms wel wat ‘speciaal’.

Gelukkig kwamen klanten, eenmaal ze de drempel over waren, ook graag terug naar de tweede winkel. Ze moeten gewoon één keer binnen stappen en dan komt het goed. Die tweede winkel is daardoor intussen ook een succesverhaal geworden. Al moesten we daar qua assortiment wel wat bijsturen. Dat moet je durven en je moet daarbij luisteren naar je klanten. In het begin zagen wij onze tweede winkel eerder als één met een aanbod van vooral bureau-accessoires, maar we merkten dat dat niet voldoende was. We breidden uit met lifestyle en fashion items die de drempel lager maakten en ook geschikt zijn als cadeautjes, iets waar we met Piet Moodshop toch echt bekend om werden.

Of bijsturen gemakkelijk gaat? Ja, maar dat is echt ook door Michiel en zijn expertise. Michiel werkt voor Ikea en is ongelooflijk goed in weten hoe klanten in een winkel shoppen. Zijn talent in sales vult mijn expertise qua interieur goed aan en ik hecht daarom veel belang aan zijn advies. Michiel was bijvoorbeeld degene die me deed inzien dat mijn focus op de moderne man ervoor zorgde dat ik niets in mijn winkels had voor de jonge vrouw die unieke accessoires voor zichzelf zoekt of voor een baby of jonge ouders. Terwijl ik wel een cadeauwinkel heb! Mensen komen ook voor die jonge vrouw of een babyborrel cadeautjes zoeken. Dus trok ik samen met Michiel naar de beurzen en zochten we samen ook voor die doelgroep items die in mijn stijl en concept passen. De kids corner in de winkel doet het ook echt goed en binnenkort verkopen we voor die jonge moderne vrouw ook toffe, speciale juwelen.

De toekomst
Wat de toekomst brengt voor Piet Moodshop? Een derde winkel, maar geen keten :-) Piet Moodshop blijft Piet Moodshop waar de persoonlijke touch, unieke items en klantenservice de kern van de zaak zijn. Daar ben ik goed in en dat wil ik echt blijven doen.

Tips voor ondernemers
Advies voor andere ondernemers? Weten wie je bent en je bewust zijn van wat je kan en wat je wil. Pas dan kun je alles aan of tenminste alles wat binnen dat kader van kunnen en willen valt. Vroeger zei ik iets anders, dat je je moet laten omringen door de juiste mensen en dat klopt nog altijd, maar dat kan eigenlijk pas wanneer je jezelf eerst echt goed hebt leren kennen. Ondernemen is een zoektocht naar jezelf en eenmaal je weet wat je kan en wil, kun je je inderdaad door de juiste mensen laten omringen.

Wat ik zou afraden? Ik denk dat je sowieso door alle ups and downs moet, zowel privé als professioneel. En die zijn bij iedereen anders, maar je leert uit wat fout gaat en doet het de volgende keer gewoon anders en beter.

Kom jij mee vieren?

Op zaterdag 5 en zondag 6 oktober gaat het weekend van de klant door én dan vieren we graag samen met jullie die zeven jaar Piet Moodshop. Elke klant krijgt de kans om aan ons rad van fortuin te draaien en wint sowieso een prijs!