Merk in de kijker: Studio Flash

Midden januari trok de sympathieke Jolien - a.k.a. Ms Flash - haar Lokerse garagedeur voor ons open. We maakten er meteen kennis met Heidi, de drukpers die de bal aan het rollen bracht, én met Mr Flash, de man van Jolien. Het koppel richtte in 2015 het intussen wereldwijd verspreide kaartjesmerk Studio Flash op. In hun pas vernieuwde atelier vertelden ze ons hoe het voor hen allemaal begon.

“Hoe het bij Piet Moodshop gestart is? Dat weten wij nog megagoed!”

In 2014 deed Joachim nog aan huwelijksfotografie waarbij de getrouwde koppels na een jaar vaak belden met de boodschap dat er een kindje aan kwam en de vraag of hij voor hen een geboortekaartje kon maken. Omdat hij het zelf liever geen kaartjes wou maken op basis van foto’s, ging hij op zoek naar andere geschikte technieken. Hij was letterpress al een paar keer tegengekomen op huwelijksuitnodigingen en toen hij in 2014 online een tweedehands letterpress machine zag staan, resulteerde dat in een nogal impulsieve aankoop. De machine mocht weg voor een spotprijs en omdat Joachim voor zijn werk toevallig in de buurt van de verkoper moest zijn, ging hij er na zijn shoot even langs.

“De verkoper was niet eens zeker was of de machine nog werkte, maar omdat het zo goedkoop was en die man het vervoer van dat 1500 kg zware ding wou regelen, want daar zag ik het meest tegenop, stemde ik in met de aankoop. Ik had er toen eigenlijk niet veel verwachtingen van en Jolien zag het eerst ook niet echt zitten dat er zoiets in onze garage zou staan.”

Maar ‘Heidi’ bleek te functioneren en werd snel in gebruik genomen toen ze samen aan een eerste eigen collectie kaartjes werkten. Voor socioloog Jolien en fotograaf Joachim was het maken van gepersonaliseerde kaartjes eerder iets voor grafisch ontwerpers terwijl zij eigenlijk vooral een eigen collectie wilden uitwerken met hun kijk op de wereld.

De letterpress machine kwam goed van pas, want daarmee konden ze snel grotere aantallen drukken waarmee ze naar de Markt van Morgen in Antwerpen en de Vitrine in Brugge trokken. Daar beseften ze dat het haalbaarder zou zijn om, met intussen ook een eerste kindje in het gezin, kaartjes aan winkels te verkopen dan ze zelf in het weekend aan de man te moeten brengen via lokale beurzen. Dus stuurden ze hun favoriete winkels in Gent en Antwerpen een kaartje met de vraag of ze eens mochten langskomen. Eén van die eerste winkels was Piet Moodshop. Met een klein hartje, en de éénjarige Titus in de buggy, legden ze hun eerste collectie voor aan Christophe.

“We legden die kaartjes allemaal open op de toonbank en we dachten ‘ja die gaan dat hier zeker niet doen hé, dat is hier een veel te sjieke winkel. Waarschijnlijk gaan die hier uit beleefdheid een paar kaartjes kiezen.’ en toen selecteerde Christophe mega zelfverzekerd 30 van die en van die en van die en wij zo van… Oh ok!”

Piet Moodshop was één van de eersten die de Studio Flash ontwerpen verkocht waarna het voor hen vrij snel uit de hand gelopen is. Ze besloten te stoppen met het maken van geboortekaartjes, deden hun aanbod en het aantal verkooppunten flink groeien en namen vorig jaar ook Esther, die er startte als jobstudent, aan als full-time werkkracht.

Intussen is het assortiment zo’n 350 kaartjes groot waarbij er soms uit de collectie gehaald worden en er vorig jaar alleen al zo’n 80 nieuwe ontwerpen bijkwamen. Die werken ze met z’n drieën uit tijdens brainstormmomenten waarbij ze voort borduren op ideeën die doorheen het jaar snel geschetst worden en zo op de ideëenstapel terecht komen.

“We proberen ervoor te zorgen dat er voor alle gelegenheden een Studio Flash kaartje in de collectie zit omdat mensen daar ook wel echt naar vragen. Ideeën zijn er genoeg, maar voor speciale gelegenheden is het toch soms wel wat zoeken en dan kan het even duren voor er iets in de collectie zit. Communies zijn daar een goed voorbeeld van, daarvoor is het nu nog wat zoeken naar toffe ideeën die niet te cliché zijn en waar we echt achter staan.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor Studio Flash? Momenteel hebben ze een 400-tal verkooppunten in meer dan 25 landen en op 4 continenten waarbij ze het meest fier zijn op dat in Alaska en de Spiral Market in Tokyo. Het Franse Maison et Object en het Nederlandse Show Up zijn de beurzen die hen internationaal een grote boost hebben gegeven en die stijgende lijn willen ze nog aanhouden tot 500, internationaal verspreide, actieve verkooppunten.

“We willen die exclusiviteit voor onze winkels kunnen bewaren en 500 verkooppunten kunnen we nog perfect aan met de infrastructuur die we nu hebben.”

Intussen experimenteren ze in Lokeren ook met de papierresten van hun productieproces en zijn ze op zoek naar dé manier om hun kaartjes beschermd, maar vrij van plastic te verpakken. Hun gerecycleerde enveloppen zijn al een tijdje in omloop, maar nu zijn er ook notebooks én werkt het team aan een vaas op basis van papiersnippers en oude wijnflessen van de lokale horeca.

Het Studio Flash verhaal is duidelijk nog niet af...

Bedankt Jolien, Joachim, Esther en Heidi voor de hartelijke ontvangst, de fijne babbel en de levering van onze bestelling nieuwe Valentijnskaartjes!

Nog meer wenskaartjes?

 

Ben je op zoek naar die ene wenskaart met net dat ietsje extra? Wij kozen er enkele merken uit met elk hun unieke eigenheid. Hier vind je ons online aanbod wenskaartjes, maar spring ook zeker even binnen in onze fysieke winkels waar de keuze nog groter is! Je vindt bij Piet Moodshop deze wenskaart merken: